Despre hackathon
Pe 1-3 iulie 2016, Centrul pentru Jurnalism Independent și Deutsche Welle Akademie desfășoară al doilea hackathon – Puterea a cincea. De această dată, organizatorii își propun să încurajeze dezvoltarea unor idei de proiecte și aplicații, care să promoveze educația mediatică.
Ce este educație mediatică (media literacy)? Educația mediatică presupune abilitarea consumatorilor de media cu un set de cunoștințe despre sistemul mass-media și cum funcționează acesta într-o societate, încurajându-i să-și pună întrebări despre ceea ce urmăresc la televizor, citesc pe site-urile de știri sau ascultă la radio. Având aceste cunoștințe, consumatorii de media pot analiza critic mesajele transmise de mass-media, pot identifica intențiile de manipulare și/sau dezinformare din presă, pot chiar înțelege motivațiile acestor acțiuni, fiind capabili, în cele din urmă, să-și facă o părere proprie despre evenimentele care au loc în societate și îi interesează. Altfel spus, educația mediatică promovează gândirea critică și consumul critic de presă.
Cea de-a doua ediție a hackathonului „Puterea a cincea” își propune să îmbunătățească abilitățile consumatorilor de media de a percepe critic mesajul media, de a filtra informația, cu ajutorul unor aplicații web sau mobile precum și a altor instrumente IT inovatoare.
Participanții vor avea două zile la dispoziție pentru propunerea, dezvoltarea proiectelor în echipe și prezentarea produselor (cel puțin în varianta demo).
Invităm la eveniment dezvoltatori IT, programatori, jurnaliști, designeri, bloggeri, activiști civici, consumatori media etc. De asemenea, la ediția din acest an a hackathonului vor partipa echipe din Ucraina și Georgia.
Experții invitați și mentorii evenimentului vă vor ajuta pe parcursul Hackathonului să vă dezvoltați ideile.
Trei echipe desemnate câștigătoare de juriu vor beneficia de granturi a câte 2000 € pentru dezvoltarea și implementarea proiectelor.
Proiectele vor fi publice și gratuite pentru utilizare.
Formatul evenimentului:
Pe 1 iulie, în prima zi de hackathon, autorii proiectelor înscrise la eveniment își vor putea prezenta ideile într-un format prestabilit (maxim 2 minute).
În a doua zi, pe 2 iulie, mai mulți experți invitați vor face prezentări și master-class-uri pe teme precum: educația mediatică – necesitate sau ”tendință de moment”, elementele unei știri profesioniste pe înțelesul tuturor, tendințe de manipulare și dezinformare din mass-media, manipularea prin social media etc.
După master-class-uri, echipele vor începe lucrul la proiecte.
În a treia zi de hackathon, 3 iulie, echipele vor continua lucrul la dezvoltarea proiectelor, cu ajutorul mentorilor. La sfârșitul zilei, proiectele demo vor fi definitivate, iar prezentările finale, care nu vor depăși 5 minute, vor fi pregătite conform formatului pus la dispoziție de organizatori.
La finalul hackathonului vor fi desemnate cele 3 proiecte câștigătoare.
Exemple de proiecte care pot fi dezvoltate la media hackathonul „Puterea a cincea”:
- aplicații de smartphone și site-uri care conectează societatea civilă, media și consumatorii de media;
- biblioteci online cu resurse utile pentru jurnaliști și consumatorii de media;
- alte idei inovatoare și relevante pentru consumatorul de presă din Moldova;
- jocuri interactive/aplicații destinate să sporească interesul consumatorului de media față de presă și să promoveze consumul critic de presă.
Reguli de participare:
- Participarea la eveniment este gratuită, dar cu preînregistrare. Vă puteți înscrie cu o idee de proiect în echipă (echipa trebuie să fie constituită din minim 3 persoane), pe care o veți dezvolta pe parcursul evenimentului cu ajutorul mentorilor. La fel, vă puteți înregistra în echipă, chiar dacă nu aveți o idee de proiect, dar sunteți interesați de eveniment, iar mentorii vă vor ghida să identificati și să dezvoltați un proiect. Formularul de înregistrare trebuie să fie completat până la data de 25 iunie 2016.
- În prima zi de hackathon, autorii vor prezenta ideile înscrise la eveniment. În ultima zi de hackathon, echipele vor prezenta proiectele dezvoltate și variantele demo ale acestora. Prezentările trebuie să dureze maxim 5 minute, conform formatelor puse la dispoziție de organizatori;
- Proiectele trebuie să corespundă următoarelor criterii:
- să promoveze educația mediatică sau consumul critic de presă;
- să nu fie realizate cu suportul unui partid politic.
- În cazul în care ideile nu corespund criteriilor enumerate mai sus, acestea nu vor fi înregistrate;
- Autorii ideilor înscrise în proiect trebuie să își pregătească prezentările înainte de începerea hackathonului;
- Participarea la hackathon presupune implicarea pe parcursul celor 3 zile de eveniment. Vă rugăm să vă planificați timpul corespunzător;
- În baza prezentării proiectelor în ultima zi de hackathon, un juriu independent va desemna cele 3 echipe câștigătoare. Câștigătorii vor fi aleși în funcție de numărul voturilor acumulate, în baza criteriilor de evaluare,
- Câștigătorii celor trei granturi de câte 2000 € vor semna contracte cu organizatorii, prin care se vor obliga să implementeze proiectele dezvoltate, în baza unor condiții prestabilite. Granturile vor fi acordate în tranșe;
- Veți avea nevoie de laptopuri/tablete personale. Locația hackathonului va pune la dispoziție conexiune WiFi cu viteză de lucru înaltă.
Hackathonul „Puterea a cincea” este un eveniment deschis. Tot ce se va realiza în timpul evenimentului, precum și prezentările finale, vor putea fi plasate de organizatori pe platformele online ale evenimentului.
Criterii de evaluare a proiectelor:
- Utilitate
- Importanța problemei abordate,
- Oferirea de soluții viabile pentru problema abordată.
- Proiectul este realizabil
- proiectele trebuie să propună soluții concrete și care pot fi realizate într-un termen real, cu resursele puse la dispoziție.
- Componenta IT/inovația – în ce măsură proiectul implică noile tehnologii (site-uri, rețele sociale etc.);
- Progresul atins de echipă în timpul hackathonului.
Premii:
Trei echipe desemnate câștigătoare de juriu vor beneficia de:
- granturi a câte 2000 € pentru dezvoltarea și implementarea ulterioară a proiectelor (oferite de organizatori);
Organizatori:
Centrul pentru Jurnalism Independent și Deutsche Welle.
Locul evenimentului: Generator Hub, bd. Ștefan cel Mare 202, bloc 2 etaj 4
Înregistrarea la eveniment se face aici.
Branding-ul a fost creat de Big Pixel.